Dag 14 - Kanazawa - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Dag 14 - Kanazawa - Reisverslag uit Kanazawa, Japan van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Dag 14 - Kanazawa

Door: JJ & Marieke

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

24 Januari 2011 | Japan, Kanazawa

Deze ochtend hadden we Japans ontbijt, compleet geknield aan een lage tafel (voor het eerst deze reis). Marieke heeft zich vooral toegelegd op sla en rijst, terwijl Joris-Jan wel alles probeerde op de nuchtere maag. Deze keer besloten we wel gebruik te maken van de service van het hotel. Bij het wachten op de taxi ontdekte we dat het gastgezin wel enorm gastvrij was, maar dat taal het probleem was. Nu er een Japanse vrouw bij stond die als tolk kon dienen, stelden ze ons allemaal vragen en kregen we nog een cadeautje mee. Uiteindelijk waren we wederom bijna een uur te vroeg op het station, maar we kwamen de tijd prima door.

Deze treinrit was wat korter en doordat het hotel maar 3 minuten van het station af zat konden we al om 2 uur de stad gaan verkennen. Via twee tempels, kwamen we al gauw aan bij een derde tempel. Hier was het hoogtepunt de poort die glas in rood ramen had (vooral ‘s avonds erg mooi om te zien), zie ook de foto’s. Na de tempel gingen we de Samoerai wijk bezoeken. Hier was een straat waar nog delen van de Samoerai tijd in tact waren. We hebben hier ook een huis bekeken, waar vooral de tuin erg mooi was. Ook hier waren de meeste kamers leeg, maar er in sommige kamers stonden een paar vitrines (zelfs met Engelse uitleg!). Na de Samoerai wijk liepen we door naar een kasteeltuin, door het dikke pak sneeuw was er niet heel veel te zien, al was het kasteel zelf wel mooi. Vanuit deze tuin liepen we één van de vier beroemdste tuinen van Japan in en die was inderdaad erg mooi. Vooral de fontein, waterval en één of andere vage lantaarn waren de hoogtepunten. Sowieso zijn wij allebei meer natuur- dan cultuurmensen dus dit was een welkome afwisseling na al die tempels. Na de tuinen gingen we opzoek naar de ‘villa’, geen idee wat het moest zijn en dat weten we nog steeds niet, want we weten niet zeker of we het uiteindelijk gevonden hebben (lang leve de toeristen boekjes). Aangezien we niet wisten tot hoelaat we konden inchecken en we het koud begonnen te krijgen, keerden we terug naar het hotel.

Onderweg doken we een restaurantje in, met een uitgebreide (Engelse!) kaart. Een nadere blik op de kaart leerde ons echter dat 80% (circa 5 pagina’s) bestond uit rijst met ei erop en dan vlees, groenten oid erbij. Marieke had net verkondigd dat ze zin had in een stuk vlees en bestelde daarom gewoon een steak, Joris-Jan probeerde wel de lokale culinaire uitspattingen en bestelde de rijst met ei en seafood. Blijkbaar waren ze niet gewend dan mensen ook iets anders dan dit bestelde, want ook Marieke kreeg de rijst met ei. Na duizendmaal excuses, kreeg ze uiteindelijk toch haar vlees op het moment dat Joris-Jan al klaar was. Tijdens het eten hebben we ons verdiept in de volgende dag: Hiroshima, en de dag erna het eiland Miyajima, de informatie die hierover in onze reisgids stond werden we al helemaal enthousiast. Na het eten liepen we met 6 Berntjes (red: Berntje = omweg; vernoemd naar de uitvinder van omwegen in Japan - Bernt Hendriksma) terug naar het hotel. We hadden onze kamer nog niet gezien, omdat we te vroeg waren om in te checken, maar deze bleek prima voor elkaar. Twee lekkere bedden, een normale badkamer en internet. Joris-Jan ging weer met de route aan de slag en dus dook Marieke in bed om haar boek uit te lezen. Nadat deze uit was viel ze in slaap (nog voor 9’en!) Joris-Jan heeft zich vermaakt met Ds’en, voordat ook hij vroeg in bed kroop.