En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu En weer een week voorbij! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

En weer een week voorbij!

Door: Marieke Klein

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

23 April 2010 | Ierland, Dublin

Ik ben hier nu 4 weken, maar het voelt echt maanden geleden dat Joris-Jan en mijn ouders hier waren en het voelt nog langer geleden dat ik thuis was. Misschien komt dat ook door momenten van heimwee. Opzich gaat het trouwens prima met mijn heimwee (zeker gezien het feit dat ik jarenlang alleen bij Atie en Martien en later bij Anita kon logeren zonder heimwee). Over het algemeen geniet ik hier, maar wat ik het meeste mis is als ik iets meemaak en ik het niet direct met iemand kan delen. Soms sta ik te genieten voor mijn raam in de zon en zie iets moois buiten, maar er is niemand die dan naast me staat waarmee ik het kan delen (en het hier typen gaat me te ver ;)) Bovenal kan ik niet echt wennen om ’s avonds alleen in slaap te vallen en ’s morgens alleen wakker te worden. Vroeger was ik nooit echt bang als ik alleen thuis was, maar Joris-Jan is de stresskip himself op dit gebied. Hij staat namelijk geregeld ’s nachts op “omdat hij geluiden hoort”, waardoor ik tegenwoordig niet meer zo dapper ben als ik alleen thuis ben. Bovendien heb ik (op advies van Eline!!) de serie van Tess Gerritsen boeken gelezen de afgelopen weken, waarvan eerste 2 boeken gingen over alleenstaande vrouwen die in bed werden overvallen, helaas kan ik me iets te goed inleven in de hoofdpersonage… Inmiddels ben ik bij betere onderwerpen aanbeland (vermoorde nonnen en gijzelingen), waar ik ’s nachts minder last van heb en slaap dus veel beter en zie zelden nog dingen door mijn kamer vliegen…

En toen gingen we het maar weer eens over de scriptie hebben, het onderwerp dat me toch het meeste bezighoudt hier…

Maandag heb ik een gesprek gehad met het hoofd van het kantoor hier, hij was erg enthousiast over het onderwerp en was benieuwd naar de resultaten en dus mag ik doorgaan waar ik me gestart was (erg fijn!). Verder vroeg hij of ik misschien een presentatie wilde geven over de komende veranderingen, want hij dacht dat ik met de kennis van het Nederlandse pensioenstelsel beter kon uitleggen wat er nu eigenlijk aan zat te komen. We zullen zien wat daarvan komt!

De rest van de week bleek ik vrij snel door het laatste theoretische deel heen te zijn en dus begon ik aan te dringen op de data, dinsdag zou ik een afspraak hebben, dat werd woensdag, toen werd dat donderdag tussen 9 en 10. Uiteindelijk liet ze me om 1 uur weten dat het gesprek er helemaal niet ging komen en dat het makkelijker was als iemand anders me ging helpen met de data (mijn zeer vriendelijke buurvrouw), zij moest zich uiteraard even verdiepen in wat ik hier deed en dus hadden we vanmorgen afgesproken. Ze nam me vervolgens mee naar een koffietentje en daar uurtje gepraat over wat ik in mijn scriptie heb staan tot nu toe en wat voor data ik van haar nodig heb. Erg prettig zo, dat ze de tijd nam om zich te verdiepen in mijn onderwerp. Na 2 minuten kwam ze er achter dat ik de State Pension (AOW in Ierland) had uitgezocht en vroeg ze me of ik dit kon presenteren aan de medewerkers in Ierland. Dit omdat deze kennis niet echt aanwezig was onder de meeste (jongere) medewerkers. Presentatie nummer 2. Kortom, echt heel grappig om te beseffen dat ik sommige dingen helderder heb dan sommige medewerkers.

Dus ben nu toe aan het praktische gedeelte! (als ik de data heb :)) Heb er erg veel zin in om dat te doen, als ik eenmaal met zoiets bezig ben vliegt de tijd altijd om en ik hou daar meer van dan het theoretische geblabla.

Buiten scriptie gaat het ook prima hier, na een bewolkte ochtend brak ‘s middags de zon hier door. Nog steeds geen regen gehad sinds de dag JJ vertrok, maar dit weekend stijgen de regenkansen wel. Maar.. na het weekend dalen ze ook weer :)

Gister fietste ik van mijn werk naar huis, zat er één of andere muts niet op te letten bij het oversteken (ze keek de verkeerde kant op) dus ik dacht: die komt duidelijk niet oorspronkelijk uit Ierland. Toen vervolgens een fietser me tegemoet kwam dacht ik nogmaals: die fietst aan de verkeerde kant van de weg! En ja toen kwam ik tot de conclusie dat ik aan de verkeerde kant reed :). Ik heb het één keer eerder heel kort gehad, maar dat gebeurt alleen als er geen auto’s op de weg zijn. Anders zie ik automatisch aan welke kant ze rijden en ga ik de fout niet in… Ik dacht dus dat ik al gewend was aan het links rijden, maar dus nog niet helemaal :)

Het Ierse luchtruim is gister ook weer volledig open gegaan, dus kan weer naar Nederland als dat zou moeten :) toch wel erg fijn!

Vanmiddag geluncht bij een Italiaans tentje met vier anderen, was weer gezellig! Twee ervan komen van oorspronkelijk Towers Perrin dus waren ook min of meer nieuw. Overigens heb ik vandaag al van vier verschillende mensen gehoord dat mijn Engels zo goed is, want zijn die Ieren toch beleefd… (waarvan 1 zelfs beweerde dat hij alleen aan mijn naam zag dat ik niet uit Ierland kwam???) Daarentegen is mijn begeleider in Nederland niet zo te spreken over mijn taalvaardigheden. Ik had hem een stukje gemaild met het nadrukkelijke verzoek niet op het Engels te letten, maar even te kijken of hij nog punten misten globaal bezien (Hylke is het nog aan het controleren, daarna mag hij serieus gaan lezen….). Vervolgens kreeg ik een reactie dat mijn Engels inderdaad nog flink gecorrigeerd moest worden (fijn!). Maar hij mailde ook dat ik een flink end op weg was, waar ik dan weer wel erg blij mee ben :)

Net bij de lunch ervoor gezorgd dat we vanmiddag wat gaan drinken. Mijn eerste vrijdagmiddagborrel! Zo leuk :) 3 Ervan kwamen oorspronkelijk uit Ierland, dit was de eerste keer dat ik lunch had met een groep die bestond uit meer Ieren dan uit niet-Ieren :)

Verder wordt het bijna tijd dat mijn nichtje word geboren, ben al door 7/9 van mn boeken heen en mijn droppot is bijna leeg ;)

Tot slot nog nieuws (niet voor iedereen die dit leest)… Jacco gaat verhuizen! Dat betekent dat als ik terug kom JJ en ik nog met zn tweeën wonen op Oldengaarde, dat geeft mij mooi de gelegenheid om tijdens de zeldzame momenten dat mijn gedachten af dwalen te fantaseren over een nieuwe indeling met een master bedroom, biljarttafel, hemelbed en andere dingen die er nooit gaan komen… Verder ook contact met de verhuurder gezocht of de badkamer en keuken vervangen kunnen worden, ben benieuwd wat daar uitkomt… Anders kunnen we altijd nog verhuizen naar een appartement aan de Herengracht, dat fantastisch is en goedkoper, maar heel ver bij VU en werk vandaan, wel heel dicht bij de stad en waarschijnlijk te mooi om waar te zijn ;) [hij heeft gereageerd op de mail, maar vermoed dat we niet de enige geïnteresseerden zijn…] Kortom: Gaat genoeg in mn hoofd om, houdt je bezig!

Allerallerlaatste nog iets over de indrukwekkende mode hier. Ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat vrouwen hier of een rok dragen of een slobberbroek. Spijkerbroeken zijn best zeldzaam (zeker op een niet-zaterdag). Bovendien zijn te lange broeken hier in de mode, ook op mijn werk zijn de (nette) broeken vaak zo’n 5 cm te lang en dus lopen de dames op de randen. Ook in het Guinness Storehouse was JJ en mij het al opgevallen dat ook de meeste spijkerbroeken heel erg over de grond slepen. Dat verklaart waarschijnlijk ook waardoor het voor mij hier makkelijker is om een broek te vinden dan in Nederland (wat opzich opvallend is, want de bevolking is hier een stuk kleiner, steek nog meer boven de mensen uit…). Verder zie ik relatief veel hele hoge broeken (zeg maar nog zo’n 10 cm boven de navel) en dan de bloes/shirtje ingestopt in de broek. Kortom: genoeg indrukken om de dag door te komen :)

  • 23 April 2010 - 21:39

    Bas B:

    Hey Marieke,

    Leuk om te horen dat je scriptie zo goed wordt ontvangen in Ierland! Kom je trouwens op 30 april nog naar NL?

    Greetz, Bas

  • 25 April 2010 - 21:41

    Ëline:

    Eej meis,

    Echt leuk om al je "berichtjes" te lezen. Goed ook om te horen dat het je zo goed bevalt. Heb ook echt onwijs zin om je straks op te zoeken. Gaan leuke dagen worden :D. Geniet ervan hè want voordat je het weet is het weer voorbij.

    Zie je snel!

    Liefs Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Stage in Dublin

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2010

Lange update

21 Juni 2010

Foto's Fenna en foto's en video Gaelic

20 Juni 2010

Aftellen is begonnen…

15 Juni 2010

Gaelic Football

11 Juni 2010

WK is begonnen!
Joris-Jan

Hoi allen, Op deze website zullen wij onze reisverslagen bijhouden! Groetjes!

Actief sinds 31 Maart 2010
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 55746

Voorgaande reizen:

11 September 2019 - 03 Oktober 2019

Amerikareis

18 Juli 2015 - 16 Augustus 2015

Sri Lanka & Maladiven

03 Juli 2014 - 26 Juli 2014

Panama

26 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Thailand

08 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Japan

25 Maart 2010 - 09 Juli 2010

Stage in Dublin

Landen bezocht: