Gaelic Football - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Gaelic Football - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Gaelic Football

Door: Marieke Klein

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

15 Juni 2010 | Ierland, Dublin

Hallo allen!

Hier weer een berichtje uit het zonovergoten Dublin.

Zaterdag hebben JJ en ik een rugby training afgewerkt in het park, fanatiek als we waren. Met onze eigen rugby bal! :) Alex had deze namelijk donderdag voor ons gekocht, dus nu kon JJ zich ook uitleven ;)

Zondag stond Gaelic voetbal op het programma! Op Kims WaarBenJijNu pagina had ik namelijk gelezen dat zij naar de kwartfinales van deze county gingen, dus dat leek mij ook wel wat! We hadden vooraf geen kaarten besteld omdat niet duidelijk was wie mee ging en het natuurlijk wel mooi weer moest zijn! 's Morgens scheen het zonnetje dus we hadden er helemaal zin in. Helaas hadden we geen geld voor de bus (we hadden geen muntjes en je kan niet met briefgeld betalen) dus namen we een taxi :) (wat nou omgekeerde wereld..).

Daar aangekomen kaartje gekocht en samen met Alex richting het stadion, helaas.. Het begon te miezeren. Aangekomen in het stadion was het alweer droog en de eerste wedstrijd was inmiddels begonnen. We hadden staanplaatsen, maar je kon ook prima zitten dus we zaten mooi in het zonnetje te genieten van onze Gaelic wedstrijd. Even later vonden we ook Kim (Eline is naar huis), drie andere Nederlanders en nog twee Ierse collega's.

En toen begon het te regenen... Langzaam werden we doorweekt en uiteindelijk gaven we het op en gingen we naar binnen. Met hotdog en JJ een biertje vonden we nieuwe moed om het weer te trotseren. Het team dat wij supportte stond de hele wedstrijd achter, maar kwam uiteindelijk op gelijke hoogte en dus verlening. De eerste 10 minuten hielden we het nog wel vol, maar uiteindelijk werden we door een stort bui weer naar binnen gedreven. Daar wachtte ons de supporters van de volgende wedstrijd Dublin - Wexford.

In een stenen hal met laag plafond stonden ze daar hun team alvast aan te moedigen ("C'mon boys in blue") echt super gaaf want de akoestiek was fantastisch ;). Uiteindelijk begaven we ons weer naar buiten en hadden we geen doelpunt gemist en konden we nog net zien hoe deze ook na verlening in gelijkspel eindigde. Dat betekent in Gaelic een replay, volgende week.

Toen was het tijd voor de wedstrijd van de dag, die van Dublin! Hadden we bij de eerste wedstrijd nog alle ruimte, nu stonden we hutje mutje en moesten we wel meespringen en -zingen in de F-side die de staanplaatsen bleken te zijn. Voor de wedstrijd mochten we ook nog het Ierse volkslied meepikken, altijd leuk:) Buiten zingen en springen werd er overigens ook een hoop gescheld. Dit was omdat Dublin de eerste helft echt dramatisch speelde en met 2-8 de rust in ging. Na de rust werd het spel alleen nog maar slechter en goot het inmiddels weer, waardoor we echt verkleumd raakte. Ik probeerde de jongens ervan te overtuigen om naar huis te gaan, maar Alex haalde me over het nog even aan te zien. En gelukkig maar!

De zon brak door en Dublin kwam uiteindelijk weer op gelijke hoogte, waardoor een verlening een feit werd (waar we overigens niet zo blij mee waren want Dublin stond voor en vlak voor het begin van de verlening begon de hemel weer te betrekken). In de regen maakte we uiteindelijk mee dat Dublin nog een keer scoorde (3 punten) en vijf punten maakte, terwijl Wexford weinig terugdeed en Dublin dus uiteindelijk dik won. Eén groot feest dus! Bij de doelpunten moest je overigens goed oppassen want wij stonden vooraan bij één van de hekken en bij een doelpunt kwamen wel eens mensen van bovenaf naar beneden vallen, waardoor je een beetje in verdrukking kwam...

Kortom: Koud! Maar heel vet om mee te maken!!

Maandag was het eindelijk WK tijd! Ik had dit weekend mijn theoretische deelte (herziene versie, inclusief toevoeging pensioen akkoord) willen afronden, maar buiten Gaelic ben ik vooral vaak op de bank in slaap gevallen, dus blijkbaar was ik moe... Daarom besloot ik gister nog een dagje thuis te werken, hoefde ik ook niets meer voor Oranje in te plannen :) Uiteindelijk heb ik van 9 's morgens tot 11 's avonds aan mijn scritie gewerkt met voetbal als pauzes, dus aardig opgeschoten! Vandaag laatste stukje afgerond, dus is nu bijna klaar om eerste gedeelte naar begeleider op de VU te sturen. Ook het praktische gedeelte ging lekker vandaag, dus heb nu wel weer goede hoop dat ik het misschien af heb voor ik naar Nederland ga. En anders... moet het afhebben voor januari, want dan wil ik ongeveer afstuderen, dat moet toch wel lukken... ;)

Aan het Nederlands elftal wil ik verder weinig woorden vuilmaken, ik vond het een drama. Vooral Van 't Paard was weer ouderwets aan het egotrippen en kansen aan het verknoeien en zelfs Van Persie viel tegen, gelukkig bracht Elia verlichting :) Overigens was zowel de Ierse als Engelse zender laaiend enthousiast over het goede spel(?) (Hebben jullie dat gezien?) van Nederland. Tot slot ook wel grappig: Ze hebben hier Edgar Davids de hele week als analist, echt een drama voor de presentatie van Nederlanders! Mijn Engels is inmiddels nog beter dan de zijne en hij hangt in zijn stoeltje, terwijl iedereen netjes rechtop zit. Wel grappig is dat ie steeds nederlandse uitdrukkingen gebruikt, letterlijk vertaald in het Engels, dus JJ en ik weten wel wat hij bedoelt, maar daar blijft het ook bij :P

Mocht je JJ willen bellen (heeft ook een Ierse mobiel), dan kan dat op: +35386 2216811.

Tot slot:
BAS, Waarom was jij niet op Kraketweekend?!

Manon, daarom stond het ook in mijn verslag ;)


Update 21:45, de wedstrijd is nu op TV (en ja volgens mij heb ik ons gespot) en ik herinnerde me nog wat dingen over de wedstrijd die ik wilde delen:
* Gaelic heeft alleen amateurs teams, de spelers worden niet betaald en dus kunnen de inkomsten gebruikt worden om een mooi stadion te bouwen bijvoorbeeld, nou dat hebben ze! In het stadion waar wij waren kunnen maar liefst 80.000 supporters. Nu waren er circa 45.000, wat voor Nederlandse begrippen best veel is, maar nu was het stadion dus half leeg best zielig gezicht.
* Doordat het amateurs zijn en geen geld, zijn er ook geen transfers, je speelt voor de stad waar je het dichts bij woont en daar blijf je spelen.
* Er staat 15 man in het veld, je mag 5x wisselen. Omdat het amateurs zijn (volgens onze buurvrouw die ons van info voorzag), krijgen ze bij extra tijd gewoon weer vijf wissels. Opmerkelijker is dat ze de wedstrijd eindigde met 13 man (2x rood), de verlenging begonnen ze echter weer met 15 man.
* "C'mon boys in blue" en "She feel over" zitten leker in mijn hoofd
* Niemand weet wat een "legale" en "illegale" tackle is.
* Gaelic is dus nummer 1 sport hier
* We keken dus naar de kwartfinales, navraag leerde ons dat er maar 10 teams meededen in die county, dus kwartfinales was eigenlijk gewoon nagenoeg het begin :D
* Een wedstrijd is 2*35 min, de verlening 2*10 min

  • 15 Juni 2010 - 21:26

    Margriet:

    Reactie plaatsen? Blad is vol!

  • 16 Juni 2010 - 15:27

    Bas B:

    Hey Marieke,

    Te laat opgegeven! Maar niet getreurd hoor. Ik had ook een leuk weekend ;-)

    Waarom was jij er niet??? ;-)

    Groeten, ook aan JJ natuurlijk,

    Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Stage in Dublin

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2010

Lange update

21 Juni 2010

Foto's Fenna en foto's en video Gaelic

20 Juni 2010

Aftellen is begonnen…

15 Juni 2010

Gaelic Football

11 Juni 2010

WK is begonnen!
Joris-Jan

Hoi allen, Op deze website zullen wij onze reisverslagen bijhouden! Groetjes!

Actief sinds 31 Maart 2010
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 55752

Voorgaande reizen:

11 September 2019 - 03 Oktober 2019

Amerikareis

18 Juli 2015 - 16 Augustus 2015

Sri Lanka & Maladiven

03 Juli 2014 - 26 Juli 2014

Panama

26 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Thailand

08 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Japan

25 Maart 2010 - 09 Juli 2010

Stage in Dublin

Landen bezocht: