Het eerste deel van de kustroute - Reisverslag uit Coos Bay, Verenigde Staten van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Het eerste deel van de kustroute - Reisverslag uit Coos Bay, Verenigde Staten van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Het eerste deel van de kustroute

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

26 September 2019 | Verenigde Staten, Coos Bay

Het was vanochtend inderdaad mooi weer dus we begonnen de dag met een strandwandeling. Famke in de draagdoek liepen we op de dunne lijn tussen: het gebied zonder zandvlooien en het water. Misschien dat de zandvlooien de reden was dat alle andere strandwandelaars een lange broek en dichts schoenen aanhadden terwijl wij op blote voeten en korte broek geregeld in het koude water stonden. Of wij waren gewoon wat fanatiek in de vakantiesfeer =) na onze ochtendwandeling was het hoog tijd voor wat sport deze vakantie! We leenden twee frisbees en speelden een spelletje diskgolf. Grappig om te doen. We kwamen ook nog een professionele speler tegen die ons zijn verschillende disks liet zien en wat worpen leerde. Hij vertelde dat de baan er pas net lag en we merkten dat hij er supertrots op was, een echte Amerikaan =). JJ had natuurlijk niet genoeg aan 9 holes, maar Famke had het na 8 holes wel gezien, dus de tweede 9 deed JJ in zijn eentje, terwijl de dames lekker van de zon gingen genieten. Vervolgens was het hoog tijd om de weg te vervolgen..

We kunnen bevestigen: de weg langs de kust is inderdaad prachtig! Grotendeels bergachtig aan de linkerkant terwijl rechts de ruige kustlijn met soms een strand goed zichtbaar was. Op sommige delen van de route kwamen we langs meren of baaitjes en geregeld reden we door het bos. Door de bergen wel slingerende wegen en met tegenliggers betekent dat intensief rijden. Daarom ook dat een lunchpauze onderweg aan een mooi meertje noodzakelijk was, want in 1x gingen we het niet redden. Aan het eind van de middag kwamen we aan op deze camping. Op de website stond: luxe RV sites. We waren heel benieuwd hoe je een camping plek luxe kunt maken, maar ze hebben niet overdreven. Het sanitair is schoon, modern en super ruim. Bij ons gebouwtje zijn er twee badkamers die ongeveer net zo groot zijn als onze badkamer thuis (oftewel groot!) met toilet, douche en wastafel. Ideaal met een baby, want als 1 van beide gaat douchen met Famke is het wel fijn als de ander haar aan kan pakken en rustig af kan drogen zonder dat alles nat wordt. IIn de kleine hokjes die we soms op andere campings hadden was dat een uitdaging. Naast de luxe sanitair is er een binnenzwembad, fitnessruimte, speelkamer (grote tv en bordspellen), kindertv kamer, veel informatie over de buurt en een sms functie (voorals je bijvoorbeeld houtvuur nodig hebt(!)). Veel te overdreven natuurlijk, maar wel eens leuk om mee te maken. Dit is dan het meest luxe het minst luxe was Lost Lake, waar er geen warm water te krijgen was (dus voor afwassen moesten we even water koken en douchen kon alleen in de camper) en het toilet een gat in de grond was waar wel nog een wc bril boven zat maar toch vreemd om de bosgrond 4 meter onder je te zien en de wind te voelen waaien..

Naast de luxe op de camping hebben we ook een fantastische plek: we zijn echt een het strand en omdat het strand hier slechts enkele meters breed is, staan we bijna aan de (binnen)zee in de baai. Enige nadeel is de keiharde wind (windkracht 5), de zee biedt natuurlijk weinig bescherming..

Na aankomst hebben we ons even vermaakt in de speelkamer, de grote badkamer getest en vervolgens lekker sushi gaan eten. De laatste ronde duurde een beetje lang en Famke was ermee aan. Bovendien wilde we de zonsondergang graag zien, dus toen de ober aanbood de laatste ronde in ene doggybag mee te geven, vonden we dat een uitstekend plan.

In de camper hebben we de laatste ronde opgegeten terwijl de zon in de zee zakte en wij gezellig met zn 3en van het uitzicht genoten. Dat is pas luxe!

___

Typisch Amerikaans:
* Die eeuwige vlag... overal... in sommige gebieden hangt aan ieder huis/ staat in iedere tuin de vlag te wapperen. Maar we hebben ook al plekken gezien met tientallen vlaggen, vlaggen op campers en natuurlijk op t-shirts. Op deze camping staat er een grote camper achter onder die de vlag op een vlaggenmast op de dak van zijn camper heeft bevestigd. Opzich niet vreemd, behalve dat de mast een paar meter hoog is en er ook een lichtje inzit, zodat je nu het donker is je de vlag ook ziet.
* het nummerbordenspel! Iedere staat heeft zijn eigen nummerbord met eigen plaatje en motto van de staat. We noteren welke staten we gezien hebben en zitten nu op 16. Sommige borden zijn halve kunstwerken.
* de doggybag. Als je bord niet helemaal leeg is, wordt aangeboden of je het mee naar huis wilt nemen. Ik weet dat we in New York dat vaak deden en het dan aan de zwervers gaven, toen bleef er vaak veel over. Nu zelden, omdat we ons vaak beperken tot het hoofdgerecht, maar vanavond zag ik een nieuwe variant: een vrouw vroeg een doggybag en bestelde vervolgens een toetje. Dat zou niet zo snel in ons opkomen..
* kampvuur/BBQ op nagenoeg iedere camping is er bij de plek een picknicktafel en een vuurplaats voor een kampvuur en/of BBQ. Zelf hebben we er nog niet veel gebruik van gemaakt omdat als Famke nog wakker is, we heel erg moeten opletten dus het dan liever niet aanzetten en als ze slaapt het donker is en vaak te erg is afgekoeld.
* de vele borden langs de weg. Op de hoofdwegen staan bij de afritten de campings, hotels, snackbars en benzinepompen bij naam opgesomd. Regelmatig staan er waarschuwingen/ tips op verkeersborden zoals: ga niet rijden als je hebt gedronken, in herinnering: en dan een naam van iemand die waarschijnlijk is overleden agv een ongeluk met drank. En je kunt een deel van een highway adopteren dus ook daarvoor staan verschillende namen langs de weg. Kortom, genoeg te lezen onderweg.

Inmiddels hebben we een nacht doorgebracht in Coos Bay. De wind is gelukkig gaan liggen gedurende de nacht en we hadden het doek een keer niet voor raam gehangen. Wat betekent dat we nu vanuit ons bed de zee zien. Bovendien horen we Famke nu om 08.15 rustig wakker worden, dus lekker uitgeslapen. Genieten!

• 27 September 2019 - 09:38

Atie:

Mooi verhaal weer, op naar het tweede deel van de kunstroute!