Nationale parken in Sri Lanka - Reisverslag uit Nilaveli, Sri Lanka van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Nationale parken in Sri Lanka - Reisverslag uit Nilaveli, Sri Lanka van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Nationale parken in Sri Lanka

Door: JJ en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

30 Juli 2015 | Sri Lanka, Nilaveli

Eindelijk zijn alle foto’s van het eerste verslag geüpload. Dus is het tijd voor een nieuw verslag (en foto’s), want na het bezoek aan twee nationale parken hebben we weer genoeg om te laten zien.

In één woord: wow! Wat was die safari gaaf! We hadden een jeep voor z’n tweeën en de chauffeur besloot niet in de file te gaan staan, maar een andere weg op te gaan. Waar wij in één oogopslag 26 jeeps telden die rechts afsloegen, waren wij lange tijd de enige aan de linkerkant het park. Misschien wat minder olifanten (daar waar alle jeeps heen gingen staan tientallen olifanten bij elkaar), maar wel soms minder dan een meter bij de olifanten, vogels, buffels en aapjes vandaan. We konden mooi rechtop in de jeep staan, wind door onze haren en genieten van de natuur. Echt fantastisch. We hebben vele foto’s gemaakt (waaronder een selfie met olifantie joehoe!) dus de beelden spreken voor zich, maar vooral de herinnering aan de rust, het prachtige weidse uitzicht en het geluid van alle dieren maakt het een mooie herinnering. Vlak voor dat we het park uitreden zagen we ook nog een krokodil, dus was het avontuur compleet.

’s Avonds aten we in het hotel. Net als iedere avond zong een man heerlijke klassiekers (Backstreet Boys, Westlife, Beatles, Eric Clapton en andere romantische crap). Met lichte tegenzin namen we de volgende ochtend afscheid van het resort. Onze enorme kamer (circa 60 m2), het mooie uitzicht op de leeuwerots, het relaxte zwembad, uitgebreide diner- en ontbijtbuffet en de vriendelijke medewerkers. Maar ons stond een nieuw hotel te wachten dat ook goede beoordelingen scoorden op Booking.com dus stapten we in de auto richting Nilaveli.

Daar konden we onze ogen niet geloven... Wat een complex. Onze kamer is wederom belachelijk groot, verder heeft het complex twee enorme zwembaden in een mooie tuin en aangrenzend het strand. Nadat we onze spullen gedropt hadden, zijn we direct de rest van de dag op het strand gaan liggen. Joris-Jan heeft gesnorkeld (helaas maar één vis gezien), gebeachvolleybalt en allebei hebben we liggen puzzelen en lezen. Kortom, genieten van zon, zee en strand. ’s Avonds hebben we gegeten in het hotel en dat was ook goed voor elkaar.

Mochten jullie trouwens denken: hoe kunnen jullie je zo verbazen over de hotels, jullie weten toch wat jullie hebben geboekt?? Dat is niet helemaal zo :). We hebben voor onze reis rechtstreeks contact gezocht met een Sri Lankeese reisorganisatie en die is met een voorstel gekomen voor alle hotels. Marieke heeft even snel alle hotels gegoogled en geconstateerd dat de hotels allemaal minimaal een 8 scoorden op Booking.com of TripAdvisor. Dat was voor ons voldoende om de hotels te boeken, zonder uit te zoeken waar we eigenlijk heen gingen... We zijn lekker voorbereid dus :)

De overige dagen hebben we ook weinig gedaan, genieten van het mooie weer en de rust. Een dagje verkast naar een ander hotel (was ok, maar blij dat we weer terug zijn:)). Er zijn helaas geen golfen, dus golfsurfen is geen optie, maar vandaag zijn we wel naar een ander nationaal park geweest. We hebben namelijk gedoken! Allereerst met de boot naar Pigeon Island, een eiland bedekt met wit koraal (dat klinkt mooier dan het eruit ziet, deed vooral heel veel pijn om met je blote voeten overeen te lopen). De onderwater wereld was wel echt prachtig. Meteen vanaf het strand zag je prachtig koraal en vele kleurige vissen. Je hoefde niet diep te gaan en dat was fijn om zo weer even te wennen aan het duiken. Even kort snorkelen na de eerste duik en toen tijd voor een twee duik. Nu werden we midden in de zee gedropt en daalden we af naar wederom mooi koraal en vele vissen. Hier zagen we vooral veel grote vissen. Maar het mooiste was toch wel een (grote) schildpad die langs kwam zwemmen, wat een machtig mooi beest is dat toch. Tijdens deze twee duiken hebben we vele vissen gezien die we ook op eerdere duikplaatsen, Egypte en de Maladiven hebben gezien (waaronder de gehele cast van de film Nemo) , maar ook heel veel nieuwe vissen. Erg leuk om te zien wat de onderwater wereld je nog meer te bieden heeft :). Het was niet onze mooiste duik ooit (dat blijft voorlopig de wrak duik in Panama), maar zeker één van de mooiste duiken. We hebben wat screenshots gemaakt van de filmpjes die onder water zijn gemaakt. De kwaliteit laat te wensen over, maar jullie hebben zo toch een beeld van ons mooie uitzicht deze middag.

• 30 Juli 2015 - 19:41

Atie:

Ja, daar is het tweede verslag! We konden al bijna niet wachten. Fantastisch toch, wat jullie zo allemaal beleven. Leuk om dat zo mee te beleven.
    Groetjes!

• 30 Juli 2015 - 22:57

Ann:

Wat een leuke verhalen, lekker genieten daar!!