Week 1 - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: JJ en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

25 Juli 2015 | Sri Lanka, Habarana

We zijn nu een week op vakantie, dus hoog tijd om eens op te schrijven wat we allemaal beleefd hebben!

Zaterdag 18 juli heeft Michael ons afgezet op het vliegveld. Vanuit Schiphol vlogen we naar Moskou, om daarna, na een lange overstap door te vliegen naar Malé, de hoofdstad van de Maledieven. De aankomst op de Maladiven was zoals je ziet in de reisgidsen. Helder blauw water, waar prachtige eilanden in liggen.

Nadat we geld gepind hadden konden we gaan kijken naar een boot om ons naar het eiland te vervoeren. Bij de informatiebalie vonden we 2 italianen die ook naar ons eiland wilde en de boot wel met ons wilden delen, waardoor het toch nog enigzins een te betalen overtocht werd. Erg prettig was deze niet voor Marieke, want boten en Marieke zijn niet echt voor elkaar gemaakt (zeker niet na 2 lange vluchten), maar het uitzicht maakte veel goed. Eenmaal aangekomen werden we naar ons hotel gereden met de auto voor een stukje dat 5 minuten lopen is (hele eiland is in 15 minuten lopend te zien, dus het nut van een auto is er sowieso niet echt). De Italianen hadden het beter voor elkaar die hadden een taxi van het hotel vooraf laten wachten, dit bleek echter een mannetje met een loop kar te zijn. :)

We verbleven op een local eiland. Dus niet de bekende plaatjes van een hutje op het water van een all inclusive resort, maar een simpel hotel waar alleen het ontbijt bij was inbegrepen. Na aankomst hebben we snel onze spullen gepakt en zijn naar bikini beach gegaan (want op ‘local beach’ moest er meer van het lichaam bedekt worden). Na aankomst op het strand direct met snorkel het water in en daar al een paar mooie vissen gespot: een behoorlijk grote pijlstaartrog, JJ dacht met vleugels totaal bijna een meter, Marieke (altijd bescheiden) dacht 50cm, toen ze moest aangeven hoe groot die dan ongeveer was, beelde ze ongeveer 80cm uit. Maar hij was in ieder geval groot. Ook nog wat andere mooie vissen gezien, een onderwater slang, wat kameleon vissen en vissen met een eenhoorn. ’s Avonds op zoek naar een eettentje, er bleek op het eiland genoeg keuze voor lage prijzen. Dus lekker gegeten op het strand, kaarsje erbij: kortom een goed begin van onze vakantie.

De voglende dag zouden we alweer gaan vertrekken naar Sri lanka en kon de echte vakantie beginnen. Eerst opnieuw nog wat snorkelen en op het strand chillen zonder drank en drugs, want dat hebben ze er niet. Daarna werd de grote truc uitgehaald om het hotel en boot terug te kunnen betalen, er was namelijk geen ATM die geld had op het eiland en onze cash was op. Uiteindelijk met een omweg is het gelukt en kwamen we om 11 uur ‘s avonds aan op het vliegveld van Colombo. Hier werden we opgewacht door onze chauffeur, die na een korte kennismaking ons kon afzetten bij ons hotel.

Dag 1 in sri lanka: na een ritje van 3,5 uur waarin we grote delen geslapen hebben, kwamen we aan bij ons nieuwe hotel, hier even snel lunch gekregen en op weg naar Minithale. Hier klommen we naar erg mooie rotstoppen waar een heel groot Buddha beeld stond en een aantal stuppas (wat zo veel inhoud als een gebouw wat een soort koepel is met een punt naar boven). Hier hebben we ook wat aapjes en een grote varaan gezien. Het uitzicht was fanastisch en de sfeer bijzonder. De gids (tevens onze chauffeur) kon ons hier en daar nog wat leuke dingen vertellen. Vanaf hier konden we ook al zien naar waar we de volgende dag zouden gaan, dat was namelijk Anurahapura, één van de oude hoofdsteden. Jarenlang is de stad verlaten geweest en overwoekerd met jungle. Een paar honderd jaar terug is de stad ontdekt en inmiddels zijn de meeste plekken herbouwd naar de oorspronkelijke staat, maar sommige delen zijn gelaten zoals ze werden aangetroffen. Behoorlijk indrukwekkend waren de zeer grote stuppas, maar na een paar gezien te hebben is het verschil tussen de één en de ander moeilijk waarneembaar. Die middag hebben we lekker weinig gedaan bij ons hotel.

De volgende dag (derde dag in Sri Lanka inmiddels) gingen we vroeg op weg naar de leeuwen rots, dit was een rots met er bovenop de ruïnes van een paleis, waar een koning zich verborgen hield totdat de echte troonopvolger zijn troon kwam opeisen. Ook deze hebben we helemaal beklommen. Dit leverde weer een spectaculair uitzicht op. Maar Marieke d’r benen waren aan het trillen toen we beneden waren, dus opnieuw was de middag heel relaxed bij het zwembad van ons heerlijke hotel.

De volgende dag (vrijdag) stond in het teken van een bezoek aan een andere oude hoofdstad van Sri Lanka: Polonuwara. Ook deze stad is jarenlang overwoekerd geweest met jungle en nog steeds zijn ze bezig om de ruïnes bloot te leggen. Op weg naar de stad kwamen we verschillende wilde olifanten tegen langs de weg. Uiteraard zijn we even gestopt om foto’s maken. Opnog geen paar meter afstand stonden ze daar te eten in de berm.

In vergelijking met Anuradhapura is Polonuwara wat kleinschaliger en daardoor makkelijker te bezichtigen. De stupa’s waren veel kleiner, maar Polonuwara had (voor ons) als voordeel dat veel muren nog overeind stonden, zodat je een beter beeld had hoe het er hier 1.000 jaar geleden had uitgezien. Het museum in Polonuwara liet via manquettes zien hoe de gebouwen er uit hadden gezien met (houten) daken en alle verdiepingen in tact. Helaas was dit wel een dag dat we iets te laat gestart waren én de lucht helder blauw was. Kortom: bloedheet. Gelukkig was ook vandaag onze chauffeur van de partij (die brengt ons de hele vakantie van plek naar plek) zodat we steeds in de auto met airco konden afkoelen. Na terugkomst in het hotel, eerst even een ‘fitness’ rondje alvorens we het zwembad indoken. De afgelopen twee avonden hadden we gegeten in het hotel. Wat betekende een uitgebreid en goed buffet, maar (voor Sri Lankese begrippen) vrij prijzig. We besloten om vandaag buiten het hotel te gaan eten en Pubudu (onze chauffeur) bracht ons naar een goed tentje. Joris-Jan heeft inderdaad lekker gegeten, maar Mariekes gegrilde kip was zo erg doorbakken dat het verschil tussen bot en vlees niet te voelen was, zo hard was het vlees. Maar ach, een hoofdgerecht kost hier nog geen 7 euro dus erg klagen mogen we ook niet :).

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen. Zelfs zolang dat tegen de tijd dat Joris-Jan wakker werd het ontbijt eigenlijk al afgelopen was. Dus een sprintje getrokken naar het restaurant waar we hartelijk werden ontvangen. Uiteindelijk rustig een halfuur zitten ontbijten zonder dat iemand je erop aansprak dat de tijd eigelijk al om was toen we aankwamen.. Dat is één van de dingen die ons erg bevalt aan Sri Lanka: zeer vriendelijke, relaxte mensen. Vanmiddag gaan we op Safari naar Minneriya National Park. Waarschijnlijk zien we daar heel veel soorten vogels en heel veel wilde olifanten. Morgen vertrekken we voor 6 dagen naar Nilaveli. Een kustplaatsje waar we gaan strandliggen, snorkelen, duiken, Pigeon Island opzoeken (blijk een eiland bedekt met wit koraal te zijn) en Joris-Jan wil dat we gaan leren surfgolfen.. Kortom: relaxen in de zon en genieten van de (onder)water wereld.

We zijn pas één week op weg en hebben er nog drie te gaan, maar hebben nu al het gevoel dat als we nu naar huis zouden gaan we een hele leuke en lange vakantie gehad zouden hebben. We genieten echt ontzettend van de natuur, de vriendelijke mensen, het vele fruit, de fruitmix drankjes (Marieke heeft nog geen thee gedronken alleen maar verse fruitdrankjes), de luxe hotels en de cultuur!

• 25 Juli 2015 - 09:16

Manon:

Heel veel plezier!!! Echt leuk om te lezen weer!

• 25 Juli 2015 - 10:04

Atie:

Hoi Marieke en JJ,
    Prachtig verhaal weer! Geniet er maar lekker van.
    Groetjes,
    Martien en Atie

• 26 Juli 2015 - 08:55

Eline:

Goed om te lezen dat jullie het zo naar t zin hebben!
    De foto's zien er ook weer prachtig uit (waar is de olifant?)
    Geniet van de (onder)waterwereld!

X Eline

• 26 Juli 2015 - 10:27

Houten:

Zoals altijd super verslag. Fijn dat jullie het zo goed hebben.
    Ben benieuwd naar de volgende foto's en verslagen.
    Veel plezier.
    Jeroen en Philo

• 26 Juli 2015 - 16:54

Nicole:

Hoi JJ en Marieke, wat leuk te lezen wat jullie beleven. Ik zag dat de Limburgs zender L1 een project in Sri Lanka geadopteerd heeft. Als jullie willen zoek ik verdere informatie..

• 26 Juli 2015 - 19:43

Anita Botman:

Geweldig reisverslag ! Geniet er samen lekker van ! Groetjes :-)

• 30 Juli 2015 - 19:46

Joris-Jan En Marieke:

Ook leuk om jullie reacties te lezen :)

@ Eline: eindelijk is het gelukt om ook de foto van de olifant te uploaden!

• 13 Augustus 2015 - 14:09

Margriet:

Hoi JJ en Marieke,

Eindelijk goed internet om de verslagen en foto's te bekijken. Al erg genoten van het eerste verslag ik ga gauw verder met deel 2

Gr Margriet