Panama city - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu Panama city - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Joris-Jan Marieke - WaarBenJij.nu

Panama city

Door: JJ en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Joris-Jan

06 Juli 2014 | Panama, Panama-stad

We zijn neergestreken in Panama. Het reizen heeft ons gepakt en daarom ook dit jaar een verre reis, dit jaar naar Panama. Waarom? Daar zijn we zelf ook nog niet over uit.

- Marieke wilde graag naar Afrika, Joris-Jan niet (volgens Marieke dan)
- Joris-Jan wilde naar Oceanië, Marieke niet.
- Noord-Amerika/ Canada: dat kon altijd nog
- Azië waren we vorig jaar geweest en we waren bang dat we alles gingen vergelijken en het daarom alleen maar tegen kon vallen. Bovendien heeft JJ na Japan en Thailand wel een beetje genoeg Azië gehad voor de komende paar jaar.
- Zuid- of Midden-Amerika bleef over. Vanuit Nederland gaan er weinig rechtstreekse vluchten naar Midden-Amerika, maar KLM vliegt rechtstreeks op Panama en de tickets waren betaalbaar. De verhalen over Panama klonken leuk en dus hebben we binnen een dag besloten die kant op te gaan en de tickets geboekt.

Hebben we spijt? Absoluut niet. We zijn er pas net, dus misschien veranderd ons beeld nog maar wat een leuk land! Iedereen vraagt aan ons of het wel veilig is, maar Panama is één van de meest veilige landen in deze omgeving en Joris-Jan is altijd erg voorzichtig, dus dat komt wel goed.

Onze reis: donderdag zijn we vertrokken na een goede vlucht van ruim 10 uur, kwamen we aan in de hoofdstad Panama-stad. Het hotel was fantastisch: ruim en luxe met een prachtig uitzicht op de stad. Vorig jaar in Thailand kwamen we de eerste dagen maar moeilijk op gang door de jetlag. Dit keer zijn we zeer actief,... door de jetlag. De eerste nacht werden we om 4 uur wakker (het is hier 7 uur vroeger dan in Nederland) en zagen we zon op komen en de stad tot leven komen. Om half 8 hadden we ontbeten en waar we op weg naar de eerste locatie, Casa Antigua. Het oude gedeelte van de stad. Panama stad heeft een prachtige skyline en is erg modern, maar dit gedeelte van de stad heeft allemaal laagbouw, kleine straatjes, vervallen gebouwen, maar ook gerenoveerde historische gebouwen. We hebben de dag slenterend door de kleine straatjes, van pleintje naar pleintje doorgebracht. De kwartfinales keken we in kleine kroegjes en we hebben nog een bezoek gebracht aan een museum over het Panamakanaal. Veel gelopen, door de warmte houdt Marieke dat niet heel lang vol, maar toch een heel relaxed begin van de vakantie. Dit was ook onze eerste ervaring met de zeer vriendelijke locals. Overal worden we vriendelijke geholpen, ook als je er niet om vraagt. Iedereen lijkt oprecht geïnteresseerd en de sfeer is zeer relaxed.

Zaterdag stond een tripje over het Panamakanaal op het programma. We stapten op de boot midden in het regenwoud. Vervolgens voeren we een paar uur lang over het befaamde kanaal. Prachtig om te zien hoeveel moeite het gekost moet hebben om soms dwars door de bergen het kanaal af te graven. Het meest indrukkende waren natuurlijk de sluizen. Het Panamakanaal is de verbinding tussen de twee oceanen. Met drie grote sluizen wordt het verschil in waterpeil overbrugt. Op zichzelf niet heel indrukwekkend, omdat wij een relatief klein bootje hadden (lees: drie deks, ruimte voor 300 passagiers). Echter gelijk met ons gingen twee enorme schepen. Prachtig om te zien hoe de schepen geloodst worden door de sluizen, echt precisie werk. Bij de eerste sluis begon het te regenen, dus besloten we binnen te gaan zitten. En toen bleek een tv aan te staan, met dé wedstrijd! Vervolgens zijn we alleen in de rust nog buiten geweest om te zien hoe de derde sluis werkte en hebben we de rest van de tijd gezien hoe er niet gescoord werd tegen Costa Rica... In de rust van de verlenging kwamen we aan in de haven. Wij zijn de boot afgerend en een groot café in gerend, vol met Costa Ricanen. Een hele ervaring om zo de ontknoping van de wedstrijd te zien. Daarna een mooie wandeling lang het water gemaakt, toen het donker werd was het wel een beetje te verlaten en hebben we maar een taxi aangehouden. Toen de spullen opgehaald van hotel 1 om naar hotel 2 te brengen. Nu ook in een prima hotel, wel wat minder mooi dan de vorige maar nog steeds prima.

Morgen staat er een lange hike door één van de vele nationale parken op het programma. Na cultuur gaan we dan ook de natuur van Panama ontdekken!

• 06 Juli 2014 - 09:08

Margriet:

Leuk verslag van jullie eerste dagen. Zo te lezen weer genieten daar! Konden jullie wel juichen voor Nederland tussen al die Costa Ricanen? Of stilletjes genieten?
    Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag!
    Groet Koos, Luke en Margriet

• 06 Juli 2014 - 21:06

Ann:

Klinkt goed! Veel plezier in Panama!

• 07 Juli 2014 - 07:28

Nicole:

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Heel veel plezier op jullie mooie reis. Groetjes Nic.

• 07 Juli 2014 - 08:33

Philo:

Hoi jj en marieke, zoals we gewend van jullie zijn, een geweldige reis. Verheug me op jullie verdere verslag, met mooi foto's.